”Hubdhigis” iyo ”federal” waa labo erey 
 oo uu mid af soomaali yahay, midna uu luqad qalaad yahay, hase ahaato ee waa 
 kalmado qofkii aan tuugnimo iyo burcadnimo jeclayni uu maqalkooda iyo 
 macnahooda aad ugu farxayo.
 Labada erey waxaynu ku hormaraynaa 
 ”federal” waayo af soomaali ma aha oo waa erey ummado badan ka dhexeeya, isla 
 markaas waxaa maalmihii danbe lala xuurtaysnaa jariiban iyo gunuunuc ay horseed 
 ka yihiin labada nin oo la baxay ”Walaalaha Galgaduud” iyo taageereyaal xoogaa 
 ah, oo ayaga oo aan macnaha iyo nuxurka federalka fahmin ay caadifadi qaadday.
 Sida federalka loola dhacsan yahay, oo 
 ay soomaalidu ugu riyaaqeen waxay gaarsiisan tahay heer ay shacabka badankoodu 
 markii ay ereygaas maqlaan ugu qiiroodaan sidii ayaga oo gabay guubaabo ah ama 
 hees waddani ah dhegaysanaya. Waxaa laga yaabaa in uu ereygu sidiisaba yahay 
 kalmad dhawaaq macaan, oo maqalkeedu uu xallad iyo bilic farshaxan ah huwan 
 yahay, isla markaas waxaa dhici karta in macnihiisu uu xanbaarsan yahay nuxur 
 iyo narsi ay ummaddu ereyga ka dhedheminayaan uu nabad iyo naallo waara u soo 
 jiidi doono.
 Soomaalida badankooda siiba dadkii ku 
 dhaqnaa ”labadii magaalomadax oo hore” markii ay arrin fahmi waayaan waxaa 
 alaaba loo soo qaataa tusaale cunto ku saabsan, si ay sharraxaadda ugu 
 dhegonuglaadaan. Sidaas darteed waxaa hadda beegtoon in aynu dadka federalka ku 
 fahamsiinno kalmad ay dadka makhaayadaha gada iyo kuwii inta laanguruusarrada 
 la carraaba makhayadaha galoobixi jirey ku fahmi karaan macnaha iyo waxdheefka 
 federalka.
 Labada nin oo la baxay ”Walaalaha 
 Galgaduud” cidina kama ay badsan in federayshin laga dalbado makhaayadihii ay 
 dabadeed ayaga iyo saaxiibbadood taloxumida ku dumiyeen, oo ku yiil 
 magaalomadaxdii hore ee jamhuuriyadda Soomaaliya.
 Gadaal ayeynu ka sheegi doonna labada 
 nin oo walaalnimada gaarka ah sheegtay, isuna bahaystay ceebaynta iyo 
 masabbididda arrimaha federalka iyo waxyaalo kale, hase yeesho ee waxaynu 
 hortii caddaynaynaa in uu federalka macnihiisu yahay ”Isku dar” ee uusan ahayn 
 ”Kala jarid”. Taas waxaa daliil culus u ah in ”Walaalaha galgaduud” markii ay 
 makhaayad caasimaddii hore ee dalkeenna ku taal horteeda baabuur hanti ay 
 boobeen laga bixiyey ku baakingareeyaan ay dalabkooda ka bilaabi jireen 
 ”Faderayshin ii keen”, taas oo ay ka wadeen in cuntooyin weelal kala duwan ku 
 jirey isku saxan looga buuxiyo.
 Faalladaas cuntada ku saabsani waxay 
 gashaanka ku dhufanaysaa madalhufinaha iyo macangagnimada aan murtiyaysnayn ee 
 ay ”Walaalaha Galgaduud” iyo taageereyaashoodu ku mabeen tan iyo intii la 
 bilaabay in loo ololeeyo arrimaha ”federalka” iyo ”hubdhigista”. Markii cunto 
 la dalbanayo in federal la jecel yahay oo “Isku dar” loo yaqaan, haddana markii 
 ummadda soomaaliyeed in nadaamka federalka lagu dhaqo oo hubka laga dhigo la 
 rabo in indhaha xanjo la soo marsado oo federalka iyo dawlado deris ah la iska 
 caayaa waxay inoo muujinaysaa in ay ”Walaalaha Galgaduud” gardaran yihiin, oo 
 ay u angaxayaan in aan shacabka iyo kooxaha hubka laga dhigin iyo in aan 
 ummaddii kala tagtay oo colaadaha ku kala fogaatey habka federalka la isugu soo 
 jiidin.
 Ikhyaarta mihiiggaanka ah oo federalka 
 xiisaynaya, oo ogsoon baahida loo qabo iyo sida uu u midayn karo ummadda iyo 
 sida uu kalsooni u siin karo bulshada kala shakisan waxay og yihiin in uu 
 federalku yahay baraf lagu daminayo qaxanka qabyaaladda, ee uusan ahayn in 
 ummadda qabiilooyin loo kala jarjaro.
 Waxaa la wada og yahay in ay bushada 
 soomaalidu beelo u kala miirantay, laakiin su’aasha ugu weyni waxay tahay ma 
 federal baa markii ay kala miirmayeen la haystey? Waxaa iska cad in uusan jirin 
 qof oranaya: ”Waxaa soomaalida qabyaaladda baray habka federalka oo ah in wax 
 la isku daro”.
 Hadda ayeynu soo gaarney markii aynu 
 sheegi lahayn kuwa ay yihiin “Walaalaha Galgaduud”, waana Cabdiqaasim iyo Barre 
 Hiiraale. Qof kasta oo federaalka caaya ama ama dawladda Itoobiya masabbidaa 
 wuxuu taageersan yahay labadaas shakhsi, oo ka tirsanaa maamulkii ummadda oo 
 midaysan xoogga ku qabsaday oo shacabkii oo qabyaalad isu laynaya uu cimrigiisu 
 go’ay.
 Cabdiqaasim iyo Barre Hiiraale waxay 
 macagacaas (Walaalaha Galgaduud) ku dhawaaqeen oo la baxeen intii aan Carta 
 durbaankii iyo halaasigii lagu qaban. Sida ay dadka qaarkood sheegaan waxaa 
 magaca ”Walaalaha Galgaduud” laga dhaxlay jaalle Maxamed Siyaad Barre, oo ku 
 beerdulucsan jirey Cabdiqaasim, oo uu ka jeclaa carruurtiisa iyo aqalladiisa.
 Ama jaalle Siyaad ha laga soo xigto ama 
 Ismaaciil Cumar Geelle ee kolley waxaa Carta durbaan laga garaacay markii uu 
 magacu ka hirgalay meelo badan oo Soomaaliya ka mid ah, wuxuuna macagu 
 shaqeeyey intii aysan ganacsatada Jibuuti qaarkood iyo ganacsatada Banaadir 
 qaarkood ku heshiin in shir qof kasta u furan laga bilaabo dalka Jibuuti.
 Dadkii ugu badnaa oo shirkaas iska 
 xaadiriyey waxay ahaayeen danyar horay Jibuuti ugu noolaa, oo markii ay 
 ogaadeen in uu furmay shir laga helayo cunto iyo jiif bilaash ahi isku qoray in 
 ay yihiin ergooyin laga soo xulay gobollada Soomaaliya. Runtii waxaa la oran 
 karaa faa’iidada keli ah oo Carta laga helay waxay ahayd in soomaali baahani ay 
 ka heleen cunto ay ku noolaadeen halkii sano oo uu shirkaasi socdey.
 Arrintii riwaayaddaas ugu xiisaha 
 badnayd waxay ahayd in ay shirka isku qoreen dad dalka Jibuuti u dhashay, oo 
 kaga qaybgalay in laga soo diray soomaaliya, waxaan fursaddaas u sahley in ay 
 dadka reer Jibuuti qaarkood ku hadlaan af soomaali iyo in dadka shirka ka 
 qaybgelayey aysan ahayn dad aqoonsi dhiibanayey oo aysan soomaaliya ka jirin 
 wax baasaboor iyo teesare ahi, isla markaas dadku kama ay socon maamullada iyo 
 kooxaha dalka haystey, ee waxay ahaayeen dad af soomaali ku hadlaya oo aan 
 badankooda cidina garanayn.
 Waxaa la garaney wadaaddada qaarkood 
 iyo rag kacaankii u shaqayn jirey, oo ay ka mid ahaayeen shiikh Cumar-Faaruuq, 
 jeneraal Gaanni, kornayl Ahmed Cumar Jees iyo mudane Cabdiqaasim. Waxaa sidaas 
 oo kale la garaney qoraagii caanka ahaa oo asaga oo yar ku soo caanbaxay in uu 
 diyaariyo sheekooyin xallad leh. Waa Maxamed Daahir Afrax! Qoraagaasi wuxuu mar 
 danbe qoray buug yar, oo uu isku deyey in uu bixiyo sawir aan macquul ahayn oo 
 ah in ay shirkii Carta iyo Ismaaciil Cumar Geelle fiicnaayeen, laakiin ay xun 
 yihiin Cabdiqaasim iyo Xassan Abshir oo uusan shirku mufashil ahayn ee ay 
 nimankaasi masuuliyad la saaray ku gaboodfaleen. Buuggaasi wuxuu ahaa mid aan 
 misaan weyn lahayn, oo uu mudane Afrax moodey in uu kaga bixi karo ceebihii uu 
 soo jidey shirkii ay ganacsatadu wateen oo lagu xoolaystay, waase haddii uu 
 helo cid ka akhrisata! Run ahaantii Maxamed Daahir Afrax waa nin ay dadka 
 sheekooyinka jeceli aad u qaddariyaan, oo aannu ka caloolxumaannay in meelaha 
 qaarkood lagu arkay iyo in uu ammaanay wax aan in la ammaano astaahilin.
 Qoraagaas caanka ahi waa ninka keli ah 
 oo intii ay dawladokusheeggu jireen diyaariyey sheekooyin xagga farshaxanka u 
 dhigmi kara sheekooyinka casriga ah oo ay bulshooyinka horamay qoraan, wuxuuna 
 ka mid ahaa dadka farakuriska ah oo aqoonta ka lahaa dadkii hugunkaas Carta 
 lagu hodey ama ayagu wax ku hodey.
 Waxaa shacab aan xog’ogaal ahayn 
 maskaxda loogu shubay in ay shirkii Carta isugu yimaadeen dad badan oo aqoon 
 sare lihi, warkaasina waa been riqiis ah oo in lagu qoslo mudan. Run ahaantii 
 dadkii isugu tegey shirkaas waa uu ku yaraa qof haysta shahaadada Ph.D (doctor 
 of philosophy), oo wax tacliin heerkaas ah leh waxaa ka joogey qof ama labo uu 
 Maxamed Daahir Afrax ka mid yahay. Waxaa caaqnimo weyn ah in markii magacyada 
 Cabdiqaasin iyo Xassan Abshir la qorayo lagu horqoro Dr! Dadka soomaalida ahi 
 waxay qabaan cudur magacjacayl ah, oo faraya in ay sheegtaan jagooyin been ah 
 iyo tacliin been ah. Dhab ahaantii waxaa Dr loo qori karaa ruux haysta shaadada 
 Ph.D (doctor of philosophy). Xaggee bay labadaas nin ka qaateen shahaadada loo 
 qorayo, goorma ayeyse qaateen?!
 Askartii xilligii kacaanka sida fudud 
 loo dallacsiin jirey iyo dadkii meelaha hanuuninta ku soo caanbaxay ayuu mid 
 kastaa markii uu goobtii uu bulaanku ka socdey gaarey wuxuu magaciisa ku 
 horqoray Dr, waxaana shacabkii masaakiinta ahaa laga dhaadhiciyey in ay Carta 
 joogeen dad aqoonta ”yahamiin” ku ahi. Waa kuma ninka tacliinta sare lahaa oo 
 shirkaas joogey oo aan ahayn dadka farakutiriska ah oo aynu sheegnay, aqoontuse 
 ma in uu qof kastaa Dr iska qorto ayaa mase waa wax loo dhibaatoodu oo dadaal 
 dheer iyo karti weyn u baahan?!
 Wadaaddada laftooda dadka soomaalida 
 ahi ma ay kala yaqaanniin in ay aqoon macquul ah leeyihiin iyo in ay 
 masalogaabyo yihiin, waayo bulshoweyntu inta ay diinta uga baahan tahay waa 
 wacdi yar iyo in looga jawaabo masalooyin yaryar.
 Tusaale yaab badan ayaan idinku 
 qancinayaa in ay xagga diinta aqoondarro weyni ka jirto. Mar aannu joogney 
 magaalomadaxdii hore ee dalka ayaannu u baahannay culumo wax naga bara labo 
 cilmi oo xagga diinta aad u waaweyn, oo uusan qofku ilaa uu ayaga fahmo diinta 
 fahmi karin. Labadaas cilmi mid waa ”Usuulul fiqhi” midna waa ”Musdalixul 
 xaddiis”.
 Midka hore waxaa lagu daraaseeyaa sida 
 qur’aanka iyo xaddiiska loo daliishado iyo sida ujeeddada daliishiga loo 
 abbaaro oo xeerar guud oo wax loo daliishan karo ama wixii iswaafiqi waaya xal 
 loogu heli karo ayaa lagu bartaa. Midka labaad waxaa lagu bartaa sidii 
 xaddiisyada loo kala weriyey iyo dadkii kala weriyey. Arrintaas ayey ka 
 abuurantaa in ay xaddiisyada qaarkood wax fiican oo diin ah yihiin, qaarna ay 
 yihiin wax aan diin ahayn oo aan la daliishan karin. Runtii waa cilmi ballaaran 
 oo lagu fahmo dhibaatooyinka iyo halisaha xagga xaddiiska ka jira.
 Labadaas cilmi midka hore wax 
 habayaaraato ee garanaya waxaa jamhuuriyaddii Soomaaliya joogey labo nin oo 
 soomaali ah iyo nin oromo ah. Labadii soomaalida ahaa mid wuxuu ku dhintay 
 dalka Uganda oo magaciisa waxaa la oran jirey Nuur Cali-Colow Axmed midka dalka 
 sucuudiga ayuu joogaa oo waa ninka la yiraahdo Shariif Cabdinuur. Ninkii 
 oromada ahaa meel uu ku danbeeyey ma aqaan, laakiin cilmiga danbe waxaa mar 
 gadaale la helay nin dhallinyaro ah oo dalka Ciraaq ku soo bartay oo magaciisa 
 la yiraahdo Ahmed-Dheere. Ninkaas ayaa xagga ”Musdalixul xaddiiska” afar ku 
 ahaa raggii aynu sheegnay.
 Haddaba waxaa su’aal ah maxay yaqaaniin 
 wadaaddada faraha badan oo ay dadka caamada ahi u yaqaanniin caalimiinta. Waxay 
 garanayaan in ay xafideen xaddiisyo aysan sida loo kala weriyey iyo 
 cilladahooda aqoon iyo tafsiir ay iska dulmaraan, ee aysan sida loo daliishado 
 aqoon, oo ay isaga kaaftoomaan sidii ay u macneeyeen dadkii hore. Waxay dadka 
 jaamacadaha diinta ka soo baxay samayn karaan in ay jeediyaan wacdi iyo in ay 
 duruuruxiyaan kitaab aysan xaddiiska ku qoran cilladihiisa xal u samayn karin 
 iyo aayado aysan sida macnohooda shishe loola soo baxo aqoon. Intaas waxaa 
 dheer kutubo hadal ahaan shareecada looga qoray, oo ay ku uruursan yihiin 
 aragtiyo ay wadaaddo hore ka qabeen nusuusta, kuwaas oo aysan wadaaddadeenu 
 sheegi karin sababta ay wadaaddadii hore u qaateen, ee ay iska xafidaan oo 
 fidiyaan, waayo ma ay yaqaanniin aqoontii ay ku garan lahaayeen sidii ay u 
 fakarayeen raggaas hore oo ajnebiga ahaa.
 Haddaba waa kuma ninka aqoomahaas 
 waaweyn lahaa oo shirkii Carta ka soo qaybgalay?! Mase ninkii tafsiirka 
 qur’aanka laqbadiisa ka qalalabsiin karaaba waa shiikh caalim ah?!
 Waxaa laga yaabaa in uu akhristuhu 
 hadda isleeyahay hal-abuurrada ayaa aqoon u lahaa maaddadooda ah maansada, oo 
 sidaas ayuu shirkii Carta ku fiicnaa! Haddaba xagga maansada lafteeda ummadda 
 waxaa laga dhaadhiciyaa oo maskaxda uga buuxa aragtiyo liita oo been ah. 
 Maansadu waxay leedahay ”Qaabin” iyo ”Doojin”. Qaabintu waa farshaxanka loo 
 bilaabo, loo daadihiyo oo loo gunaanado. Doojin waxaa la yiraahdaa kartida 
 miraheeda loo xoojiyo, loo cabbeeyo oo loo feento. Shirkii Carta qof aan 
 maansadiisa xagga qaabka ku qancay kama uu soo qaybgelin, laakiin xagga 
 doojinta waxaa dhegahayga xoogaa soo jiitey nin aanan magaciisa aqoon. Asagana 
 waxay ceebtiisu xagga doojinta noqotay in uu gabaygii labo mir oo deelqaaf leh 
 ku daray. Darajada ugu hoosaysa oo uu qofku maansada ka gaaraa waa in uu 
 maansadiisa deelqaaf ka dhawri karo, waxaana yaab leh ninkii keli ahaa oo wax 
 ku guuleystey in uu deelqaaf la soo dhex-istaagey meel ay dad waxwalbaale ahi 
 ka bulaamayeen, oo haddana laga daawaday meelo badan. Gabaygu wuxuu ku socdey 
 xarafka ”kaaf”, waxayna labada mir oo uu deelqaafku halakeeyey ahaayeen:
 
 Kas midnimo haddaad yeelataan, hadal ma 
 joogeene
 Kaafina kolkiisii wuxuu, turubka 
 dhawraaba
 
 ”Hadal ma joogeene” iyo ”turubka 
 dhawraaba” midna laguma darin erey ka bilowda xarafkii uu gabaygu ku socdey oo 
 ahaa ”Kaaf”! Akhri buuggayga Danyarkalkaal haddii aad faallo dheer oo maansada 
 ku saabsan rabtid!
 Haddaba dadkii Carta dhoobtay 
 badankoodu saddex arrimood ayey yaqiinneen, oo ay fahmi kareen. Saddexdaas 
 waxyaaloodna waxay ahaayeen ”Quraac”, ”Qado” iyo ”Casho”!
 
 
 
 Shirkii ugu horreeyey oo si deggan 
 looga wada hadlay labada arrimood oo aadka u waaweyn ee kala ah ”Federal” iyo 
 ”hubdhigis” waa shirweynaha hadda loo fadhiyo dalka Kenya. Waxaa halkaas 
 fadhiya dad badan oo aqoon sare leh, oo ay ilaa dhawr iyo toban ka mid ahi 
 haystaan shahaadada ugu sarraysa ee jaamacad laga qaato, Ph.D, isla markaas ay 
 boqollaal ka mid ahi haystaan shahaadooyin heerar kala duwan ah oo jaamacadood. 
 Aqoonyannadaasi waxay ku soo kala takhasuseen sharciyada, dhaqaalaha, maamulka, 
 xalladda, cilminafsiga, sayniska lamihiisa kala duwan iyo diinta islaamka.
 Shirkaas waxaa fadhiya siyaasiyiin 
 waaweyn, oo horay Soomaaliya jagooyin kala duwan uga soo qabtay, oo tusaale 
 ahaan waxaa jooga intii ka nool kooxdii uu Aadan-Cadde hoggaamiyaha u ahaa iyo 
 wixii ka haray dawladdii uu Cabdirashiid ka dhintay. Kacaankii xataa waxaa ka 
 joogaa dad badan, laakiin kacaanku khayr ma uu lahayn oo in aysan joogin baa 
 shirka u fiicnaan lahayd.
 Kooxihii dhawr iyo tobankii sano oo la 
 soo dhaafay dalka ku hardamayey, oo u kala qaybsan kuwo maamullo soo wakiisheen, 
 kuwo beelo ka socda iyo kuwo kooxo maafiyo ah, sida Carta, ka socda 
 dhammaantood waxaa ka maqan reer Hargaysa oo sidii ay Maxamed Siyaad Barre uga 
 xanaqeen weli furka tuursan. Waxay reer Hargaysa cuskadaan maahmaah ah ”Nin aan 
 talin jirini haddii uu taliyo, nin aan tegi jiri baa taga” oo ay ula jeedaan in 
 uu Maxamed Siyaad ahaa nin taloxun, oo ay tegayaan ayaga oo horay uga mid ahaa 
 beelihii badnaa calanka baluugga ah wada samaystay.
 Waxaa jirta maahmaah oranaysaa ”Dhibtii 
 lagula qabo, catowgeeda laguma degdego”. Haddaba dhibtii kacaanka oo beelaha oo 
 dhan wada taabatay haddii uu qabiil keli ahi aad uga cataabo, oo uu ”federal” 
 iyo ”hubdhigis” midna diido, isla markaas beelaha kale oo walaalaha ah afka loo 
 buuro waxay noqonaysaa wax aan la hafmi karin.
 Hargaysa, Berbera iyo Burco haddii Alle 
 idmo ”federalka” iyo ”hubdhigista” ay asaaggood u heellan yihiin marna ka ay 
 harimayaan, oo dadkooda ayey wax la qabi doonaan, hase ahaato ee ”Walaalaha 
 Galgaduud” ayaa waxay cuqdad xun ka qabaan ”federalka” iyo ”hubdhigista”, isla 
 markaas maqaalku mowduucaas ayuu ku saabsan yahay.
 Cabdiqaasim oo ah ninka sarreeya labada 
 nin oo isu baxshey ”Walaalaha Galgaduud” ayaa markii uu shirka lagu heshiinayo 
 ka baxay afka iska furtay. Wuxuu sheegay in uusan afka ”May” oo lagaga hadlo 
 gobollo dhan oo dalka ka mid ahi astaahilin in axdiga lagu qoro in uu luqad 
 jirta oo wax lagu baran doono yahay. Wuxuu arrintaas ku xumaynayaa shacabka 
 afkaas ku hadla, oo uu og yahay in ay baahi weyn u qabaan ”federalka” iyo ”hubdhigista”. 
 Markii ay bahweyta gobolladaas degaa wax ka qaateen go’aanka ”federalka” iyo 
 ”hubdhigista” ayuu guddoomiyaha ”Walaalaha Galgaduud” mudane Cabdiqaasim Salaad 
 Xassan wuxuu kula dhacay xanaaq uu gaarey ilaa uu afkooda iyo dhaqankooda u 
 gaarka ah caayo. Xataa markii uu afka ”May” ku xadgudbayey wuxuu sheegay in uu 
 afka soomaaligu carabiga yahay! Waxaa yaab leh in aan hadda ka hor fiirsaday 
 Cabdiqaasim oo carabi lagu waraysanayey oo si ”Gaja’ Gaja’” ah ugu hadlaya. 
 Haddaba haddii uu afkiisii yahay muxuu u gaja’ gaja’ lahaa muu sida uu afka 
 soomaaliga u duruurixiyo ugu hadlo?! Xataa haddii Axdiga qaranka lagu qoro in 
 uu afkeennu carabi yahay waa been, waayo kunkii qof oo soomaali ah mid baa 
 kalmado yaryar sida Cabdiqaasim tuuran kara ee waxay hooyooyinkeen yaqaanniin 
 afka magaciisa la yiraahdo ”Soomaali”. Luqadda carabigu waa af qalaad, taasna 
 macneheedu ma aha in aynu gaalo nahay! Luqad diinta laguma galo lagamana baxo, 
 ee waxaa lagu galaa rumayn Rabbi, Rasusha, Aaakhiro, Malaa’igaha, Jinniga kw.
 Dhibaatooyin waaweyn baa laga dhaxli 
 karaa haddii ummadda luqad aan tooda ahayn axdiga loogu qoro in ay tahay 
 luqaddooda rasmiga ah, waxaase yaab leh uu hoggaamihaya ”Walaalaha Galgaduud” 
 dhawaan sheegay in ay dadka soomaaliyeed oo Nayroobi ku shirsani dhammaantood 
 gaalo yihiin, ayna dooran doonaan madaxweyne gaal ah, waayo waxay isku raaceen 
 ”federal” iyo ”hubdhigis”! Wuxuu kale oo si anshax darro ah u caayey labada 
 ismaamul oo gacanta ku haya dalka Soomaaliya barkiis, kuwaas oo uu ku sheegay 
 tuulooyin madaxbannaani raadinaya!
 Keligiis ma aha dadka ”Walaalaha 
 Galgaduud” iyo taageerayaashooda ah oo ”federalka” iyo ”hubkadhigista” intay ka 
 caroodeen maryaha xooray, oo ninka ay walaaloobeen ee Barre Hiiraale la 
 yiraahdaa xataa wuxuu diidey in uu yimaado shirka weyn oo ay ummadda guud ku 
 guddoonsadeen arrimo ay ka mid yihiin ”federal” iyo ”hubdhigis”. Awalba waa la 
 iska ogaa in haddii uu Cabdiqaasim caroodo uu Barrena toos ula caroonayo waayo 
 waa walaalkiis ka weyn sida ay isku magacaabeen. ”Labadii walaalo ah, kii lacag 
 leh baa weyn” waa oraah caan ah.
 Soomaalidu waxay ku maahmaahaan ”Naag 
 wacal dhashay inta ay baaqsatayna badan”. ”Baaqsi” waxaa la yiraahdaa in tulud 
 geel ah oo abaahootay aysan rimin. Sidaas awgeed nabadda iyo federalka haddii 
 ay ”Walaalaha Galgaduud” sidaas xun uga xanaaqsan yihiin, oo ay dadkii 
 muslihiinta ahaa oo shiraya gaalo ku sheegeen sidee bay u hadlaan, maxayse ku 
 hadlaan ama sameeyaan markii ay keligood yihiin?!
 Waxaa kale oo jira nin ka mid ah 
 taageerayaasha labada nin oo walaaloobey (Walaalaha Galgaduud), oo magaciisa la 
 yiraahdo Idaajaa, kaas oo dhawaan qoray maqaal yar oo uu ”federalka”, 
 ”hubdhigista” iyo shirkaba ku caayey. Waxaa qosol leh in uu xanaaqa Idaajaa 
 gaarey heer uu qoray in uu federalku yahay arrin ay Itoobiya ku lugoynayso 
 Soomaaliya. Hadalkaas wuxuu ka maqlay Cabdiqaasim, waxaase su’aal ah ”Haddii ay 
 Itoobiya u aragto in uu federalku lugooyo yahay maxay ayada lafteedu ugu 
 dhaqantaa nadaamka federalka, ma ayada ayaa islugoynaysa?!”.
 ”Federalka” iyo ”hubdhigista” labadaba 
 waxaa ku jirta nabadda dalka iyo horumarka mustaqbalka, waxaana diiddan dad yar 
 oo aan isku kalsoonayn, waayo haddii uu guddoomiyaha ”Walaalaha Galgaguud” 
 naftiisa iyo ummadda soomaaliyeed kalsooni ka haysto wuxuu ku biiri lahaa 
 liiska musharrixiinta si uu u galo tartan xaq ah oo u furan nin kasta oo rajayn 
 kara in ay ergooyinka shirweynaha joogaa doortaan.
 Ummadda Soomaaliyeed iyo ummadaha 
 caalamku waxay maanta u midaysan yihiin in uu shirkaani yahay mid aan asaga oo 
 kale horay loo soo qaban, marka laga eego aqoonyahannada jooga tayadooda, 
 hoggaamiyeyaasha ka soo qaybgalay tiradooda iyo tabartooda, siyaasiyiinta iyo 
 ururrada rayidka ah oo jooga iyo sida ay ugu soo qulqulayaan odayaasha beelaha 
 u bokhrani. Sida uu caalamku u eegayo shirka iyo taageerooyinka waaweyn oo 
 dawladda federalka ah loo ballanqaaday waa mid aan weligeed Soomaaliya soo 
 marin.
 Lacagihii ay ”Walaalaha Galgaduud” 
 dalalka carabta ka heli jireen waxaa ugu danbaysa maalinta lagu dhawaaqo 
 dawladda federalka ah, oo hubka ka dhigi doonta beelaha iyo kooxaha 
 dhibaataysan, oo xilli aan fogayn madaxweynihii hoggaamin lahaa lagu dooran 
 doono shirweynaha qaran ee muddada dheer loo fadhiyey, oo lagu heshiisiiyey 
 ummadda Soomaaliyeed oo soddon iyo dhawrka sannadood ay belaayadu isku diraysey 
 oo la boobayey.
 Sababaha nabadda iyo federalka loo 
 diidayaa waa ay iska cad yihiin, oo waxaa jirta maahmaah oranaysa: ”Ninkii in 
 la qadiyo ka baqayaa qaybta ayuu ka naxaa”! Wuxuuse guddoomiyaha ”Walaalaha 
 Galgaduud” moog yahay in uusan federalka macnihiisu ahayn in uusan markii hubka 
 la dhigo Marka iyo Kismaanyo midkood fillo ka dhisan karin ama uusan Hargaysa 
 ka hiraysan karin qol yar oo uu ku qayilo! Dadku iimaanka ayey iska qaadayaan 
 ee wax ”nabad” iyo ”federal” lagu waayey miyaa boob iyo tuugo lagu helayaa?! 
 Hubka uu Cabdiqaasim in laga dhigi doono ka naxsan yahay muxuu ku helay oo aan 
 godob iyo ceeb ahayn, muxuuse ku falayaa in dawladda ”federalka” ah oo la 
 dooran doono uu dagaal qabiil kala horyimaado oo markaas malaysiyadiisa hubka 
 xoog lagaga dhigo, asagana maxkamad millateri la saaro?! Sow uma fiicna in uu 
 si sharaf ah haddeer inta ay goori goor tahay u aamuso, oo uu ummaddiisa 
 federalka ah dhinac ka raaco?! Ciidamada ajnebiga ah iyo ciidamada ay dawladda 
 ”federalka” ahi isku dubbaridan doonto oo la isku dhafi doonaase ma waxay u 
 daahayaan ninka miskiinka ah oo haddeer cayda iyo habaarka nafta ka dhiganaya?!
 ”Neef la gawracay geedo kama waabto” 
 waa maahmaah loo daliishan karo in ay ”Walaalaha Galgaduud” ku andacoonayaan in 
 uu shirku xun yahay oo ay ugu wacan tahay in uu maamulka Hargaysa ka maqan 
 yahay! Midkii Carta oo uu Ismaaciil Cumar Geelle ayaga ku soo caleemosaaray 
 waxaa ka maqnaa dhammaan kooxaha dalka kala haysta iyo dawladgobolleedda ka 
 talisa saddexmeelood oo meel dalka Soomaaliya, isla markaas maamulkii Alle ha u 
 naxariistee Maxamed xaaji Ibraahim Cigaal iridaha ayuu ka xirtay, oo waa uu 
 quursaday caqlixumada uu Ismaaciil soomaalida ku hodayey. Dabadeedna waxay 
 ”Walaalaha Galgaduud” sheegan jireen in ay ayagu madax ka yihiin geyiga uu ka 
 taliyo maamulka Hargaysa iyo Burco lagu nabadeeyey, waxayna dagaallo cadownimo 
 ah ka sameeyeen koofurta fog ee Soomaaliya iyo gobollo ka mid ah Puntland.
 Diiddada uu maamulkii Cigaal laga 
 dumaaley ka cagajiidayo shirkaan loo dhan yahay waxay ku xiran tahay in uusan 
 Maxamed Ibraahim Cigaal maamulkaas uga dhiman dad la lugqaadi kara isbddellada 
 siyaasadeed ee Soomaaliya. Alle ha u naxariisto ee Cigaal wuxuu qabtay 
 shaqooyin macquul ahaa. Arrimihii ugu horreeyey ee uu ku tillaabsaday waxay 
 ahaayeen in uu hubka ka dhigay jafiyihii beeshiisa oo ay SNM dagaallada ka 
 dhex-alooseen, isla markaas wuxuu xukuumadda ka fogeeyey xubnihii SNM si aysan 
 mar danbe degaanka iyo beesha dhibaatooyin ugu soo jiidin.
 Wuxuu Cigaal siyaadda soo dhexgalay 
 xilli ay SNM ku guulaysteen in ay beeshu aamminto in ay beelaha kale ee 
 soomaaliyeed cadowgooda yihiin, oo sidaas darteed ay noqdaan dal cusub oo 
 Soomaaliya ka go’a, kaas oo magaciisa la yiraahdo Soomaaliland. Arrimahaas 
 beesha lagu kiciyey waxay markii uu Cigaal cayaarta soo galay marayeen heerka 
 ugu sarreeya ee ay dad la kiciyey gaari karaan. Sidaas awgeed ayuu Cigaal wuxuu 
 cayaaray labo kaar oo siyaasadeed. Mid wuxuu tusi jirey beesha la kiciyey oo 
 wuxuu ahaa in ay noqon doonaan dalkii ay SNM u sheegeen ee Soomaaliland. Kaarka 
 labaad wuxuu ahaa in aysan jirin soomaali beelohooda iyo degaannadooda 
 nabadeeyey oo wax lagu darsan karaa, arrintaas oo uu ula jeedey in haddii ay 
 beelaha kale oo dhami nabad iyo federal caam ah diyaar u yihiin uu beeshiisa ku 
 darsan doono, haddii kalena uu meeshooda ku sii maaweelin doono ilaa laga 
 gaarayo xilli la isugu yeer shir loo dhan yahay oo ”hubdhigis” iyo ”federal” 
 hirgala dhidibbada loogu aasayo.
 ”Meel aar fariisan jirey atoor fariisey” 
 waa maahmaah ku habboon in loo soo qaato Alle ha u naxariisto ee Maxamed 
 Ibraahim Cigaal iyo Daahir Riyaale Kaahin. Markii uu marxuunkii allaystay wuxuu 
 hoggaamihii cusbaa noqday nin aan kaararkii odayga haysan oo iska xiimaya. 
 Wuxuu xukunkii u dhawaadey in uu mar kale gacanta u galo SNM, oo ay dadka iyo 
 degaankuba burburkii iyo halaaggii dib u dabaashaan. Dagaallo aan loo baahnayn 
 ayuu wuxuu la galay derisyadii, oo magaalada Laasocaanood ayuu subax kula 
 waabbariistey dabley geystey khasaarooyin lama illaawaan ah oo naf iyo maalba 
 lahaa.
 Ha la rooro ayuu Riyaale run moodey, oo 
 shirka weyn oo federal iyo aayo hillaacaya leh ayuu dadkii aaminey ka hor 
 taagan tahay. Cid reer Hargaysa federal uga baahi badani ma ay jirto, haddii uu 
 maanta Cigaal noolaan lahaan wuxuu ogaan lahaa in la gaarey xilligii la isku 
 dari lahaa beelihii uu kacaanku kala firdhiyey.
 Runtii ummadda oo dhan ayey u fiican 
 tahay in hubka laga dhigaa, waxaana hadda diyaar ah boqollaal sarkaal oo 
 soomaali iyo ajnebi isugu jira, kuwaas oo qorshaynaya sidii kooxaha iyo 
 shacabka hubka looga dhigi lahaa, dabadeedna shidaalka dalka ka buuxa loo qodi 
 lahaa, waxaana dadka dhaca iyo tuugada u angaxaya u roon in ay nabadda si fudud 
 u yeelaan, oo ay markii macdanta iyo shidaalka la soo saaro risiq xalaal ah 
 dalkooda oo nabad ah ka shaqaystaan. Maxaa laga dheefay hantidii horay loo 
 boobay oo aan in lagu sii gubtey oo lagu ceeboobey ahayn?!
 ”Hanqaraarac lug uma dhutiyo” ayey 
 soomaalidu ku maahmaahaan, oo ummadda 90% israacay xooggooda qof iyo labo keli 
 ahi ma ay hakin karaan. In Cabdiqaasim iyo Barre Hiiraale ay u dhammaatay oo 
 aysan ”federalka” iyo ”hubdhigistu” dartood u dhutinayn waxaa caddaynaya in ay 
 mar hore siyaalo fooloxun u baroorteen, oo ay jillaafo u waayeen heshiiskaan 
 caamka ah, iyo in ay dadkii ayaga hoosjoogey oo dhami ka kala yaaceen Xassan 
 Abshirna Alle ha ka dhigee!